Ziek? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu Ziek? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu

Ziek?

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

03 Juni 2013 | Ghana, Accra

Good afternoon,

Alweer een verhaaltje van mij hier in Ghana. Ik kan er nu de tijd meer voor maken omdat ik weet hoe leuk het is als je iets leest van iemand die ver weg is.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben al een paar dagen niet lekker in orde en de straatmeiden en de leraressen op school zien het ook aan me. De meesten zeggen dat het malaria is. Ik ga dan ook morgen voor de zekerheid langs het ziekenhuis om het uit te sluiten of om de goede medicijnen te krijgen.

Afgelopen donderdag ben ik weer een lekker dagje naar school geweest en ik heb idee dat mijn lerares wat beter haar best wilt doen voor de kinderen. Tijdens mijn eerste keer in Ghana was zij constant met haar telefoon bezig of ze ging weer buiten de compound om iemand te zien.. Dit is gelukkig erg verminderd. Ik denk dat ze op haar donder heeft gekregen..

Vrijdag had ik een dagje vrij van school omdat ik met Rafia mee ging naar het ziekenhuis. Ze moest namelijk wat medicijnen ophalen voor Big Boy. Maar toen we bij het ziekenhuis waren, bleek dat alle apothekers in het ziekenhuis gesloten waren omdat ze aan het staken zijn voor een loonsverhoging. Toen moesten we de chirurg opzoeken omdat hij een krabbeltje moest geven zodat we de medicijnen ook ergens anders konden ophalen. Maar voordat we die dokter gevonden hadden... Poeh, dat was een zoektocht! Maar ik heb meteen een groot deel van het ziekenhuis gezien. Een ziekenhuis hier is niet te vergelijken met Nederland. Het ziet er allemaal erg onhygienisch uit en een chaos van hier tot Tokio! Ook heb ik hier veel kindjes gezien met hetzelfde probleem als Big Boy: een waterhoofdje. Maar sommige kinderen waren vele malen erger. Hun hoofdjes stonden echt op knappen. Van een moeder mocht ik een foto maken van haar kindje en ik zal hem zo ook proberen erbij op te zetten.

Na het ziekenhuis zijn we 'de stad' ingeweest om een walker voor Big Boy te kopen. De arts had Rafia verteld dat het beste voor Big Boy was om via zo'n walker te leren lopen omdat hij nog steeds een erg zwaar hoofdje heeft. Rafia was hier zo blij mee!
Ze geeft echt heel veel om haar kindje, ze wilt het beste voor hem. Ik heb zondag een hele tijd met haar gepraat en ze heeft mij haar verleden verteld, iets waar ze niet zo heel snel over praten hier.

Ze vertelde me dat haar ouders jong zijn overleden en dat ze opgevoed werd door haar oma in het noorden van Ghana. Omdat ze de oudste is, werd ze naar Accra gestuurd om voor haar 5 kleinere broertjes en zusjes geld te gaan verdienen. Hier had ze een baan gevonden in een make-up winkel, totdat ze zwanger raakte en moest stoppen met werken. Via via kwam ze bij Street Girls Aid terecht en daar is ze met Big Boy een lange tijd geweest.
Inmiddels woont ze bij een buurvrouw van het project in huis: ze doet huishouden, verzorgt het eten en haalt water.
Over het contact met thuis was ze heel direct over: ze weten niet dat ze een kindje heeft omdat ze niet wilt dat ze zich zorgen maken. Ze zal dus ook nooit terug gaan naar het Noorden tenzij Big Boy geadopteerd wordt. Rafia is bezig met 'de adoptieprocedure', het liefste wilt ze dat hij geadopteerd word!

Vrijdagavond hebben Danique, Martijn (de vriend van Danique) en ik bij Madam Linda fufu met light soup gegeten en daarna zijn we wezen stappen met zn allen, was erg gezellig!

Zaterdag heb ik de hele dag met Annebrit op het strand doorgebracht en gisteren de hele dag gezellig bij de meiden op het project gezeten. Ook een keer leuk!

Over het algemeen is het weer nu stukken beter dan mijn eerste keer in Ghana. Het regenseizoen is aan het beginnen, dus het koelt lekker af als het regent. Je kunt dan beter niet onderweg zijn want je wordt echt super nat. Geen paraplu helpt daarvoor.
De stroomuitval is wel veel erger. Tijdens het eerste verblijf was het ongeveer twee keer per week en nu is het iedere dag wel een paar uur raak. Meestal is het de nacht tot ongeveer 10 uur 'smorgens.. Ik denk dat het komt door het regenseizoen. Gelukkig begint het echte regenseizoen pas eind juni, en dan ben ik alweer lekker in Nederland!

tot snel en een dikke x!

  • 03 Juni 2013 - 18:25

    Herma Smit:

    Hoi lieve Annemarie ,

    Jeetje, sneu dat je ziek bent.
    Hopen dat je morgen te weten komt wat het is.
    Wat een ontzettende droepies staan op de foto's. Wat een schatjes .
    Ik kan me voorstellen hoe geweldig deze reis is.

    Geniet ervan en snel beter worden.
    Lieve groetjes,
    Frans en Herma xx

  • 03 Juni 2013 - 19:49

    Hans En Els:

    Hoi Annemarie, wat ontzettend balen voor je dat je niet echt lekker in orde bent. Hopelijk weet je snel wat er aan de hand is!
    Geniet er nog lekker van, want de tijd gaat weer ontzettend snel.

    Dikke kus van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Ik ben Annemarie en ben 18 jaar oud. Ik wil al vanaf dat ik heel klein was vrijwilligerswerk doen en ik ga mijn droom nu eindelijk uit laten komen!

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 20968

Voorgaande reizen:

22 Mei 2013 - 19 Juni 2013

Heimwee naar Ghana, reis 2

22 Oktober 2012 - 13 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: