Nieuwe werkplek! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu Nieuwe werkplek! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu

Nieuwe werkplek!

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

09 November 2012 | Ghana, Accra

Nieuwe werkplek!

Het weekend staat weer voor de deur en dat betekent dat we niet hoeven te werken en dan we zelf mogen weten wat we gaan doen! Leuk!

Maar laat ik eerst wat over de afgelopen dagen vertellen…
Woensdag hebben we met Irene gepraat en zij vond het goed dat we naar Railway crèche gingen. Op de crèche waren ze hier heel erg blij mee, ze kunnen namelijk goed wat vrijwilligers gebruiken. Een fijn gevoel dus dat we daar ook echt kunnen helpen. We zijn op deze crèche nu drie keer geweest en het waren alle drie de dagen, leuke dagen. Gisteren en vandaag zijn we opnieuw daar heen geweest en we ik heb de lerares al mogen helpen met de lessen. Gisteren moest ik ze helpen met de letters schrijven en vandaag mocht ik tekeningen op het bord maken die zij dan na moesten tekenen. Erg leuk, want iets leren van een ‘Obrunie’ is heeeeeel erg interessant!

Ik zal een doordeweekse dag voor ons eens beschrijven.. (de tijden zijn iets anders dan in Nederland). We worden rond 6 uur wakker (de vrouwen zijn dan al een uur of langer wakker) en ik blijf dan nog lekker even liggen en ga een boekje lezen. Om half 7/7 uur probeer ik toch wel op te staan en kleed ik me aan, zonnebrand op en klaar is kees! Dan gaan we wat brood eten (het brood smaakt hier wel ietsje anders dan in Nederland, is ook wat minder lekker.. Kwamen we ook weer achter toen ze hier op het project zelf brood hadden gemaakt.. en dat was lekker… mmmmm.. helaas is dat brood al op :( ). En op de afgesproken tijd (08.00uur) zitten we klaar om naar het tro-tro station te gaan.. Maar ja, een tijd afspreken is een Ghana een beetje lastig. Wij houden ons er wel aan, maar voor de Ghanezen is het een beetje moeilijk. Haha, dus we moeten vaak tot 09.00 uur wachten en dan kunnen we eindelijk gaan. Dan gaan we met de tro-tro naar onze crèche en daar komen we dan ongeveer om 10.00 uur aan. We helpen dan met de lessen in de klassen en rond de klok van 13.00 uur krijgen de kinderen te eten. We kunnen helpen met het eten rond delen. Nadat de kinderen het eten op hebben kunnen we de borden afwassen en dan zit onze werkdag er al weer op want de kinderen gaan na het eten slapen totdat hun ouder hen komt ophalen.

Het is geen lange werkdag, maar ik merk aan mezelf dat ik dan ook wel erg moe ben. Het is vermoeiend om kinderen bezig te houden en in combinatie met de warmte… Dan wachten we totdat iemand ons ophaalt (want we weten de weg zelf nog niet helemaal uit ons hoofd, beetje lastig, maar het is wel de bedoeling dat we zelf kunnen gaan, dus we zijn aan het oefenen) en dan zijn we rond de klok van 15.00 uur weer terug op het project. Dan kunnen we lekker uitrusten en rond 17.00 uur maken we het eten klaar. En 19.00 uur liggen we meestal in ons nest en ik lees meestal nog een boekje en bel misschien met thuis of Tom en dan ga ik toch echt al wel pitten!

We gaan morgen naar de markt en kopen dan (eindelijk) de stof voor onze enige echte Ghaneze jurk! Ook gaan we misschien langs het gebouw wat afgelopen woensdag is ingestort, waarbij inmiddels al acht mensen omgekomen zijn. Erg heftig…

Ik heb afgelopen woensdag ook mijn haren in laten vlechten, foto’s volgen! :)

Liefs uit Ghana!

  • 09 November 2012 - 21:12

    Linda:

    Kussies voor jou meid! Liefs Linda

  • 09 November 2012 - 21:21

    Anny Zweers:

    Hoi Annemarie.

    Leuk om je verslagen te lezen.
    Ik vind het erg knap wat je doet,een hele onderneming.
    Ik ws je veel plezier en blijf je volgen.

    Groetjes Anny

  • 11 November 2012 - 21:00

    Jackey:


    Hoi Anne,
    Wat leuk weer een verhaal over je te lezen, ik ben elke keer weer benieuwd wat je te vertellen hebt.
    Fijn te horen dat je het naar je zin hebt op je nieuwe werkplek, lijkt me veel voldoening geven deze kinderen wat te kunnen leren.....en dat je een collega bent geworden van de juf......laten we maar zeggen.
    Het ongeluk van het winkelcentrum is wel heftig zeg.....zal nog wel moeilijk zijn als je dat ziet.
    Ik kijk uit naar de foto's met ingevlochten haar......ben benieuwd.
    Anne....je pa en ma met Jurriaan zijn al bij ons op de koffie geweest.....gezellig .Samen blijven we je volgen.
    Anne , pas goed op jezelf veel plezier en kusjes van Gert en Mij...(Jackey) XXXXXX

  • 11 November 2012 - 23:33

    Silvia:

    Hoi meisje,

    Ben net begonnen aan me nachtje werken.
    Even snel kijken wat je nu allemaal weer mee hebt gemaakt
    Fijn om te lezen dat je je plekje een beetje gevonden hebt. Je nieuwe kapsel staat geweldig.

    Groetjes de smeenkies

    Ps pas goed op jezelf en een dikke knuffel uit kilder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Ik ben Annemarie en ben 18 jaar oud. Ik wil al vanaf dat ik heel klein was vrijwilligerswerk doen en ik ga mijn droom nu eindelijk uit laten komen!

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 20989

Voorgaande reizen:

22 Mei 2013 - 19 Juni 2013

Heimwee naar Ghana, reis 2

22 Oktober 2012 - 13 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: