Shel shop! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu Shel shop! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu

Shel shop!

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

14 November 2012 | Ghana, Accra

Opnieuw een verhaaltje van me, het is inmiddels al weer wat langer geleden maar ik ben hier zo druk bezig dat ik de tijd er niet eens voor neem ;)

Laat ik aansluiten bij mijn laatste verhaal.. We hebben dus een stof gekocht op de markt voor onze jurk afgelopen zaterdag en we hebben deze avond een model uitgekozen die Lizzy voor ons gaat maken! Zondag zijn we naar de kerk geweest, we zouden eerst met Lizzy gaan en we hadden om 08.00 uur gesproken maar om 09.30 uur was ze er nog steeds niet… En toen zei een ander meisje, Christy, dat ze ons mee zou nemen naar haar kerk. Dit was een kleine kerk met ongeveer 20 mensen.. Niet helemaal hoe ik het me voorgesteld had, want ik had in een kerk hier dansende en swingende mensen verwacht.. Het enige verschil met onze kerk in Nederland is dat ze hier pratend bidden voor zichzelf. Heel indrukwekkend.. Maar verder viel mij de kerk een beetje tegen. Ik hoop dat we nog een keer naar een kerk kunnen gaan waar gezongen en gedanst wordt!

Maandag kwamen we Lizzy weer tegen en ze excuseerde zichzelf maar ze was te moe om ons mee te nemen naar de kerk.. Dat is hier dus ook heel normaal.. Effe wennen..

Verder zijn we maandag en dinsdag weer naar Railway crèche geweest. En we moesten (mochten) zelf met de tro-tro reizen! Een hele onderneming maar wel fijn want nu hebben we weer wat vrijheid en we hoeven niet de hele tijd een uur te wachten op iemand. Ook kwam ik er op de crèche achter dat sommige kinderen geen werk-/schoolboek hadden, toen ik de lerares hierom vroeg vertelde ze me dat de ouders dat zelf moeten kopen voor 6 cedi per boek en ze gebruiken 2 boeken, dus het totaal zou uitkomen op 12 cedi voor schoolboeken voor 1 schooljaar. Heftig dat de ouders dat niet kunnen betalen, maar wel de realiteit. Ik heb met Irene vandaag overlegd en zij vond het goed dat ik de boeken voor die kinderen ging kopen (als ik iets kopen wil voor d mensen hier moet dat vooraf overlegd worden). Ik moet wel de boeken aan de lerares geven zodat de kinderen niet weten dat ik het voor ze gekocht heb zodat de kinderen niet naar mij toe komen of ik nog meer voor ze kopen kan… Dus ik hoop dat ik morgen met een lerares boeken kan gaan kopen voor ze, zodat ze ook wat kunnen leren als ze op school zitten! (Want de kinderen die geen boeken hebben zitten de hele dag aan de tafel niks te doen in principe)

Vandaag hebben we een vrije dag gehad, heerlijk! We hadden vanmorgen een gesprek met Irene over hoe het met ons ging en of we nog wat vragen hadden.. Dit was wel fijn omdat Irene een hele fijne vrouw is om mee te praten en die we zeker ook kunnen vertrouwen! Ook hebben we haar gezegd dat we van het weekend een cacao plantage willen bezoeken en we hebben haar om advies gevraagd, hoe we het beste konden reizen en wanneer. Het kwam er op neer dat we één tro-tro kunnen nemen en zaterdag is de beste dag om het te bezoeken omdat op zondag niemand werkt. Wel moeten we dan op zaterdagmorgen heel vroeg vertrekken om genoeg tijd te hebben omdat we ook om uiterlijk 14.30 uur terug moeten met de tro-tro omdat er anders geen meer rijden en het wordt donker.. Het wordt ons erg afgeraden om in het donker de straat op te gaan.. Dus daar houden we ons dan maar ook netjes aan, we gaan het gevaar niet opzoeken!

Vanmiddag hebben we onze was gedaan. Wat een beleving vinden de Ghaneze vrouwen dat, blanke meisjes die hun eigen was wassen met de hand!

Ook hebben we geld gepind en onderweg naar de pinautomaat kwamen we een Shell (tankstation) Shop tegen! Omdat we benieuwd waren of ze er lekkere dingen verkochten gingen we een kijkje nemen. En ja hoor! Chips, chocolade, pasta, frisdrank, alcohol, deodorant, shampoo.. Noem het allemaal maar op! Heel erg fijn! En we kwamen er achter dat sommige dingen goedkoper waren dan bij het winkeltje bij ons in de buurt.. Dus we zullen hier vast en zeker vaker te vinden zijn! ;)

Ook hebben we vanmiddag zelf een brood (Tea bread) gebakken met de meisjes die voor catering leren! Erg gezellig en super super lekker!! Probeer er ook nog een foto van up te loaden ! Maar kan niks beloven want de stroom is uitgevallen..

Morgen en vrijdag gaan we weer naar de crèche en dan staat het weekend alweer voor de deur! Zaterdag naar de cacoa-plantage en zondag nog niks op de planning..

Rafia kwam net ook bij ons en ze vertelde dat ze het geld eindelijk van Irene had gekregen en dat ze morgen de scan ging laten maken.. Ze was heel erg nerveus en vond het moeilijk om te gaan. We hebben haar succes gewenst en we duimen heel erg hard dat het meevalt met Big Boy (Richard).

Ik zal jullie over een paar dagen weer op de hoogte houden!

Warme groetjes en ik zal proberen de zon jullie kant op te sturen!

  • 14 November 2012 - 21:15

    Linda:

    Lieve Anne,

    Net voor het slapen gaan nog even jou verslagje gelezen, ik beleef het altijd mee alsof ik bij je ben.
    Ik hoop dat het goed met je gaat, maar dat zit wel goed als ik het zo lees.
    Zit met smart te wachten op je volgende verslagje!

    Slaap lekker & een dikke knuffel van mij!

    Xx

  • 14 November 2012 - 21:22

    Jurriaan:

    Keep up the good work, zusje
    Kusjes uit het nu al zonnige kilder.


    Jurriaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Ik ben Annemarie en ben 18 jaar oud. Ik wil al vanaf dat ik heel klein was vrijwilligerswerk doen en ik ga mijn droom nu eindelijk uit laten komen!

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 20992

Voorgaande reizen:

22 Mei 2013 - 19 Juni 2013

Heimwee naar Ghana, reis 2

22 Oktober 2012 - 13 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: