Draai gevonden op de crèche - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu Draai gevonden op de crèche - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu

Draai gevonden op de crèche

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

19 November 2012 | Ghana, Accra

Draai gevonden op de crèche

Na 2 weken kan ik zeggen dat ik mijn draai wel gevonden heb op de crèche. De lerares weet wat ze aan me heeft en ze weet wat ik kan doen met de kinderen. Ik help ze met kleuren, knutselen, schrijven.. Eigenlijk ook alles wat de lerares doet. De kinderen beginnen een beetje aan me te wennen, ook al is het nog wel iedere morgen ‘Obrunie Obrunie!’…
Donderdag en vrijdag hebben we dus nog meegeholpen op de crèche en ik hoopte dat ik de supervisor nog even kon spreken over de boeken die ik wil kopen voor de kids. Maar tot op heden is ze er nog steeds niet geweest (of ik ben haar constant misgelopen).

Afgelopen zaterdag zijn we naar een cacao-plantage geweest in Akwadum. Een hele beleving om er te komen… We namen de tro-tro naar Suhum en vanuit daar moesten we naar Akwadum. We moesten bij een plaatsnaam zijn waar er twee van bestaan: aan beide kanten van een rivier heet het dorpje hetzelfde maar het ligt ongeveer een halfuur rijden van elkaar af, komt ook mede door de onverharde weg.. En je raadt het al: we kwamen bij het verkeerde dorpje.. Gelukkig waren er super aardige mensen in dat dorpje die ons hielpen. Een man moest dezelfde richting op en nam ons mee. We gingen in een taxi wat in Nederland voor 5 personen is, maar er paste 7(!!) personen in. Wat een geprop in een warme taxi..
Eenmaal in het goede dorpje aangekomen kende niemand het bedrijf waar we een tour konden maken door de plantage heen. Maar toen we wat verder vroegen kwamen we bij een man uit die ons uitlegde dat hij niet zeker wist of op zaterdag de boeren aan het werken waren maar hij wilde ons wel rondleiden door de plantage. En inderdaad, de boeren hadden weekend. Maar gelukkig hebben we wel cacao-bomen gezien.

In de tro-tro richting Accra, weer op weg naar het project dus, kwamen we aan de klets met een artiest. Hij nodigde ons uit om op 25 januari naar zijn cd presentatie te komen in Accra. En als we willen kunnen we ook nog muziek en dans lessen van hem krijgen! Leuk leuk! In de avond hebben we bij Benny’s Lodge gegeten, wat zich een restaurant noemt. Het was meer een hotel en we werden dan ook in een soort van lobby voor de televisie gezet en of het een probleem was dat we wat langer moesten wachten op onze pizza en frietjes. We dachten dat we wachten inmiddels gewend waren hier… We zagen ze met onze ingrediënten naar het keukentje lopen (die ze bij een andere winkel hadden gekocht) en na 1.5 uur hadden we eindelijk onze pizza en frietjes. Het was wel super lekker! Dat verzachtte het wachten een beetje..

Zondag zouden we naar de watervallen in Accra gaan maar het meisje met wie we zouden gaan, Christy, ging naar een kerk wat verder weg was dan waar ze normaal heen ging dus ze wist niet zeker hoe laat ze weer terug zou zijn.. Terwijl we wachtte hebben we onze was gedaan en toen het inmiddels al 13.00 uur was, hebben we maar besloten om wat door onze wijk te wandelen. We hebben ook wat hotels bekeken waar we met ons thuisfront kunnen gaan slapen. We kunnen namelijk niet op het project slapen omdat mannen hier niet mogen blijven slapen.. Je betaalt hier ongeveer €25,- voor een nacht per persoon met stromend water en airco! Wat een luxe!

Vandaag zijn we weer naar de crèche gegaan en ik hoopte met de supervisor te kunnen praten, maar helaas.. Ze was er weer (of nog steeds) niet. Ook is Rafia vandaag naar het ziekenhuis geweest om de uitslag van de scan met de dokter te bespreken. Het blijkt dat Big Boy (Richard) vocht in zijn hersenen heeft, maar een precieze naam van de ziekte kon de dokter niet geven.. Als we het goed begrepen hebben wordt hij aanstaande donderdag geopereerd.. Een spannende tijd dus voor Rafia (en ook een beetje voor ons)..

Ook hadden we gisteren custard-pudding gemaakt, heeeeeerlijk! We hebben de meisjes vandaag ook wat laten proeven en ze hebben de bak uitgelikt, zo lekker vonden ze het! Lizzy wilt het zelfs leren hoe ze het maken moet en ze wilt het gaan verkopen op straat omdat ze denkt dat heel veel mensen het hier lekker gaan vinden! Haha

Dinsdag t/m vrijdag zullen we weer helpen op de crèche en wat we gaan bezoeken in het weekend moeten we nog bedenken, vast iets leuks! :)

Tot snel!

Ps. Paps: gefeliciteerd met je verjaardag! Eet zondag lekker een taartje op me! :)

  • 19 November 2012 - 21:34

    ILONKA:

    Hey Anne,

    Wat een belevenis in Ghana.
    Ik vind het leuk om je verhalen te volgen.
    Ik hoop dat het goed met je blijft gaan, want jij bent ons dappere oppasmeissie!
    Als iemand goed met kinderen om kan gaan ben jij het toch wel

    Veel liefs Barry , Ilonka en een dikke knuffel van Senna

  • 25 November 2012 - 15:04

    Ingrid Pedro:


    Hi Annemarie,
    Hier even een berichtje vanuit Kilder. Ik heb zojuist je verslagen gelezen en dat leest heerlijk, we kunnen nu een beetje een voorstelling maken hoe jij je dagen door komt. Wel lekker dat je nog wat vrije tijd overhoudt om dingen te bezoeken en bekijken. Je bent tenslotte niet voor niks in Ghana en fijn om te lezen dat je je draai gevonden hebt. Hier gaat het naar omstandigheden aardig goed, het is super fijn dat je moeder komt prikken en ik slaap veel maar ben gelukkig niet misselijk dus dat is fijn. Wij zijn alweer met de kerstpakketten aan de gang en Sarah heeft voor de winkel een hele mooie buitentafel voor de vogels gemaakt met allemaal zaadjestaarten in hart vorm. Heel bijzonder! Wens je heel veel plezier en geniet van deze bijzondere periode en met al deze verslagen heb je een prachtig naslagwerk. Groetjes Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Ik ben Annemarie en ben 18 jaar oud. Ik wil al vanaf dat ik heel klein was vrijwilligerswerk doen en ik ga mijn droom nu eindelijk uit laten komen!

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 20991

Voorgaande reizen:

22 Mei 2013 - 19 Juni 2013

Heimwee naar Ghana, reis 2

22 Oktober 2012 - 13 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: