Verkiezingen en Winneba - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu Verkiezingen en Winneba - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu

Verkiezingen en Winneba

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

09 December 2012 | Ghana, Accra

De verkiezingen en Winneba

Afgelopen vrijdag waren er in Ghana verkiezingen voor de nieuwe president. Wat anders is dan in Nederland, is dat iedereen uit voor welke partij ze zijn: ze dragen kleding van de partij, ze zingen liedjes over hun partij.. Dat is eigenlijk al vanaf de dag dat we hier zijn, dus al een maand voor de verkiezingen gaan de mensen zich uiten voor de partij. Maar gelukkig is het rustig verlopen afgelopen vrijdag en we hebben geen ruzies of gevechten meegemaakt. De uitslag is er nog steeds niet, ze zeggen dat die morgenvroeg komt.. Dus ik hoop dat het morgen ook rustig hier in de hoofdstad blijft..

Donderdag hadden we ook al vrij, omdat we weer een gesprek hadden met Irene. Dus we hebben afgelopen week alleen maandag, dinsdag en woensdag gewerkt. Donderdagmorgen zouden we eigenlijk naar Irene gaan maar ze was er nog niet dus we hebben eerst onze was gedaan. Toen was ze er nog steeds niet… Toen hebben we maar meegekeken bij de kooklessen en ‘baked chips’ en ‘fried chips’ gemaakt. Super lekker, ook hebben we een eigen cake gemaakt omdat de oven toch al in gebruik was, dus kon onze cake er makkelijk bij in!

Aan het einde van de middag was Irene er eindelijk en nadat we met haar gepraat hebben, zijn we naar een winkelcentrum hier in de buurt geweest: Accra Mall. Een groot overdekt winkelcentrum met supermarkten, kledingwinkels, schoenenwinkels, restaurantjes, van alles! Erg leuk en dit is dichterbij dan de andere supermarkt dus we zijn hier zeker vaker te vinden!

Vrijdag heeft de lerares van de naailessen ons meegenomen naar Winneba, een plaats tussen Accra en Cape Coast. Hier zijn we naar een plek geweest waar mensen kunnen stemmen. Ze staan op sommige plekken urenlang in de rij om hun stem uit te brengen. Het is de dag van de verkiezingen trouwens verboden om voor je partij uit te komen, je kunt dan gearresteerd worden.
Ook hebben we haar schoonfamilie ontmoet en zij hebben voor ons gekookt, wat super lekker (en super veel!) was. We hebben fufu met een soort soep en vis gegeten, en daarna kregen we ook nog een bord vol rijst met kip! Super lekker, echt van genoten. Nadat we gegeten hadden, zijn we naar ons guest-house gegaan, waar we onze nacht gingen doorbrengen. De volgende dag gingen we naar het strand in Winneba: was ook weer heerlijk verkoelend! Op het strand hebben we ook meegeholpen met het touw uit het water te halen, waar de visnet aan hing. Wat een zware job was dat! Ook hebben we tussen de middag weer bij de mensen thuis gegeten, dit keer yam (een soort aardappel) en banaan met spinazie. Was ook weer erg lekker!

Vandaag zijn we naar een hotel geweest met een zwembad. In dat zwembad hebben we heerlijk kunnen zwemmen! Lekkere ontspannende dagen gehad, want volgende week moeten we er weer tegen aan! Haha. Nog twee weken en dan hebben we twee weken kerstvakantie! Dan kunnen we nog meer relaxen en dingen van Ghana zien, super veel zin in!

Tot snel, lieve groetjes!

Ps: ik kan me niet voorstellen dat het gewoon sneeuwt in Nederland op het moment.. Te vreemd voor woorden, ik zit hier lekker de hele avond buiten en overdag aan het strand en in mijn eigen land is het super koud…

• 10 December 2012 - 08:00

Jakey:

Hey...Anne,..leuk weer een verslagje....daar kijk ik altijd naar uit, naar jullie belevenissen.
    Dit verslag was zeker culinair getint...eten genoeg dus...en je gaat waarachtig van kip houden. Of smaken de kippen in Ghana anders dan bij ons...mijn gevoel zegt eigenlijk van wel...maar dat horen we nog wel.
    En alweer bijna vakantie , dan toch lekker dat jullie je draai hebben gevonden dan relax je toch fijner als dat alles nog nieuw is en je nog zoekende bent.
    Anne , heb je nog wat van Boy gehoord , hoe het met hem is, is hij al geopereerd ??
    We hebben de cacao plantages in Ghana op tv bij ons gezien met een documentaire met Katja Schuurman.
    Zeer interessant...als je de vrucht zo ziet zou je niet zeggen dat daar cacaobonen in zitten.Zeer leerzaam.
    Bij ons is het idd een ander weertje als bij jouw in Ghana. We hebben sneeuw en wind en ijzel en regen gehad in 3 dagen....brrrrr. Dus......geniet .
    Nou de kerstdagen staan voor de deur....lijkt mij ook apart .....lekker in de zon en aan het strand.
    Anne , injoy your incredible journy en hopelijk weer snel een verslagje....
    Pas goed op jezelf ....love you....kusjes en knuffels en een hug van Luca.

• 10 December 2012 - 18:26

Karin Jacobs:

Hoi Annemarie,

wat leuk om al jullie ervaringen te lezen en te zien hoe jullie genieten. Erg leuk.
    Veel plezier nog.

Groeten Karin

• 11 December 2012 - 17:33

Silvia Smeenk:

Hoi annemarie,

Heerlijk om te lezen dat je het naar de zin hebt.
    Volgens mij heb je het tempo van het land en de bewoners al aardig over genomen.

Een knuffel en pas goed op jezelf.
    Ook moest je de groeten en een dikke knuffel van oma smeenk hebben.

De smeenkies