De laatste paar weekjes zijn aangebroken - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu De laatste paar weekjes zijn aangebroken - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annemarie Roos - WaarBenJij.nu

De laatste paar weekjes zijn aangebroken

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

17 Januari 2013 | Ghana, Accra

De laatste paar weekjes zijn aangebroken

Wauw, wat is de tijd snel gegaan de laatste weken.. Helemaal geen tijd gehad om een verhaaltje te typen voor de achterblijvers in Nederland. Mijn excuses hiervoor ;)

Waar zal ik eens beginnen … ? Met mijn verjaardag! Afgelopen maandag was ik jarig en helaas was Ilse zondagavond erg ziek geworden en ze heeft de hele nacht lopen spoken en heeft maandag dan ook het grootste deel van de dag geslapen. Ik wilde wel graag eventjes naar school gaan om koekjes uit te delen voor de kinderen, dus dat heb ik gedaan en toen ik terug kwam van school had Ilse (in hoeverre ze het kon en met grote dank voor Isaah die haar meegeholpen heeft) het super leuk versierd op de compound! Echt super leuk! :) Daarna had ik cake gebakken voor de meisjes en die hebben ze daarna gegeten. Ik had ook nog wat koekjes en lolly’s gekocht en dat vonden ze helemaal goed ;). En toen verdwenen er wat meisjes… En die kwamen terug met een emmer water om die over mij heen te gooien! Een echte Ghaneze traditie! Achteraf erg leuk ;)
Zaterdagavond zijn we met onze Nigeriaanse vrienden naar een club geweest om mijn verjaardag te vieren, en dat was super gezellig! Al met al een erg leuke verjaardag gehad hier in Afrika! :)

We hebben dinsdagavond Bart, de vriend van Ilse, opgehaald op het vliegveld en dat was mijn eerste nacht alleen bij S Aid omdat Ilse en Bart in een hotel verbleven omdat Bart niet bij S Aid mag slapen, vanwege de vrouwen. Gisteren hebben we Bart het schooltje en S Aid laten zien en voorgesteld aan een heleboel mensen haha!

En toen was het gisteravond mijn eerste echte avond alleen en toen heb ik meteen wat meegemaakt! Een bevalling op een betonnen vloer midden voor mijn slaapkamerdeur! Priscilla, het meisje wat gisteren bevallen is, was al een tijdje over haar tijd heen en ze had al paar keer het ziekenhuis bezocht maar het wilde maar niet lukken. Maar het probleem was ook dat ze zich niet wilde laten controleren hoe ver ze er mee was door een arts..
Dit waren de verpleegsters waarschijnlijk zo zat dat ze haar terug brachten naar S Aid! En dat was achteraf een kwartier voor de geboorte want vijf minuten later was het hoofdje er al uit! Toen de baby geboren was, huilde hij niet dus dat was even schrikken voor iedereen.. Er was meteen een taxi geroepen om haar naar een ander ziekenhuis te laten gaan, want bij het eerste ziekenhuis was ze niet meer welkom omdat ze zich niet wilde laten controleren.. Heel erg raar en waarschijnlijk ook heel erg Afrikaans op de manier zoals dit gebeurd is…

Vandaag ben ik ook weer naar het schooltje geweest en toen ik binnen kwam zag ik nog een blanke vrouw zitten! En ik hoorde aan haar Engels dat de kans groot was dat ze Nederlands was, en dat was ze! Erg leuk, zij komt iedere donderdag naar het schooltje om te knutselen met de kinderen! Alleen de afgelopen drie maanden moest ze voor medische redenen terug naar Nederland, net de drie maanden die wij hier zijn geweest… Een erg leuke en aardige vrouw! :)
Op het schooltje wordt nu ook veel minder ruzie gemaakt omdat ze de speeltoestellen hebben.. Het was dus waarschijnlijk uit verveling dat de kinderen elkaar hele tijd in de haren zaten, dus ik ben blij dat we dat nu een beetje kunnen voorkomen..

De datum voor de operatie van Big Boy is ook bekend! 13 maart 2013. Het was eerst nog even afwachten, want er was iets mis met een van zijn nieren maar achteraf blijkt het allemaal goed te zijn en hij kan geoppereerd worden. Nu is het dus wachten tot het zo ver is..

Nu ben ik dus nog een paar dagen alleen en dan komen zondag andere meisjes uit Nederland ! Zij komen ook bij S Aid vrijwilligers werk doen! Erg leuk, ben erg benieuwd naar ze ;)

Ik zal proberen nu wat vaker de tijd te nemen om er wat op te zetten ! :)

Veel liefs, xx

  • 18 Januari 2013 - 18:38

    Jackey:

    Heeyyy Anne,
    Ook alweer jarig geweest....zo te lezen en te zien is dit op een typisch afrikaanse manier gevierd......met water!!...toch leuk. Hier in Nederland hebben we er ook een op jouw gedronken........proost.
    Jammer dat Ilse ziek was ...volgens mij kom jij er nog aardig goed vanaf he.
    Dat je nou een bevalling voor de deur mag meemaken ....wat voor naam heeft het babytje gekregen....Anne?.....ha ha
    En of het zo moet zijn ...nu Ilse niet meer bij S aid is ...nu tref je een andere aardige nederlandse vrouw ...
    Die nieuwe speeltoestellen is ook een schot in de roos geweest he...en er komt weer iets goeds uit.
    Leuk dat dit ook op de foto's te zien is en jullie vriendschap met de nigeriaanse vrienden.
    Gelukkig is er nu een datum voor Big Boy en nu maar vertrouwen hebben dat het goed komt.
    Nu de laatste weekje Anne,....Tom is wat gespannen maar heeft er erg veel zin in....nog even de laatste
    dingetjes regelen en dan lekker samen genieten....

    Anne.....we love you XXXXX Gert en Jackey

  • 20 Januari 2013 - 20:16

    Familie Stienissen:

    Hoi Annemarie
    Gefeliciteerd nog met je 19de verjaardag
    Wat kun je leuke dingen schrijven over je belevenissen ,je maakt toch wel heel wat mee zo.
    Je ziet er stralend uit op de foto's ,dat komt vast omdat je al verschillende dingen hebt kunnen waar maken om de kinderen een leuker bestaan te geven.
    Het zijn toch ook wel schatjes hé ,verwen ze maar lekker.

    Hier is het echt winter met een pak sneeuw.
    We wensen je alvast veel plezier als Tom, Mama en Jackey komen.
    Heel veel groetjes van Maya Theo ,Julia en Linda

  • 29 Januari 2013 - 16:18

    Linda:

    Ik ben blij aks je weer terug bent! Dan heb ik een verassing voor je!
    Geniet maar lekker samen met Ton en je Mama.

    Dikke kus & knuffel,
    En tot snel!

    Liefs,
    Linnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Ik ben Annemarie en ben 18 jaar oud. Ik wil al vanaf dat ik heel klein was vrijwilligerswerk doen en ik ga mijn droom nu eindelijk uit laten komen!

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 20993

Voorgaande reizen:

22 Mei 2013 - 19 Juni 2013

Heimwee naar Ghana, reis 2

22 Oktober 2012 - 13 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: